Przygotowania do ciąży. Porady dla starających się o dziecko

dla starających się o dziecko

Jeżeli podjeliście już decyzję o powiększeniu rodziny jest to odpowiedni czas na przygotowanie się do ciąży. Przygotowania te dotyczą Was obojga. Pozwolą Wam na odpowiednie przygotowanie się zarówno ze strony zdrowotnej i emocjonalnej. Jest to czas ogromnych zmian, dlatego warto przyjrzeć się swojemy stylowi życia i priorytetom. Dzięki odpowiednim zmianom i przygotowaniu będzie łatwiej Wam zajść w ciążę. Świadome planowanie ma także wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo przyszłej mamy i dziecka.

Przygotowania warto zacząć około 6- 12 miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę. Jeżeli potrzebujecie znaczących zmian dotyczących stylu życia i zdrowia jest to odpowiednia ilość czasu by wprowadzić je w życie.

1. Skonsultuj się z lekarzem i wykonaj badania

Podstawową czynnością przed zajściem w ciążę jest wykonanie wszelkich badań, które pozwolą m.in. wykluczyć infekcję. Niewyleczone infekcję mogą być niebezpieczne w czasie ciąży. Koniecznie udaj się do ginekologa, stomatologa, a w przypadku chorób przewlekłych skonsultuj się ze specjalistą.

Badania, które należy wykonać:

  • cytologia szyjki macicy

  • badanie na różyczkę, toksoplazmozę, cytomegalię

  • morfologia krwi

  • badanie ogólne moczu

  • cukier we krwi

  • badanie grupy krwi i czynnika Rh

  • USG narządów rodnych

Inne badania laboratoryjne są opcjonalne. Lekarz może ustalić dodatkowe badania i ewentualne szczepienia indywidualnie, w zależności od stanu zdrowia. Jeżeli zażywasz stale leki z powodu choroby przewlekłej skonsultuj się z lekarzem w celu dostosowania leczenia do przyszłej ciąży. Warto również porozmawiać na temat bezpiecznego stosowania w ciąży, w nagłych przypadkach, leków bez recepty.

 

2. Sprawdźcie swoją wagę

Prawidłowa masa ciała ma znaczenie w staraniach o dziecko. Zarówno niedowaga jak i nadwaga zmniejszają szansę na zajście w ciążę. Dotyczy to zarówno kobiet i mężczyzn. U kobiet nieprawidłowa waga może powodować zaburzenia miesiączkowania, równowagi hormonalnej czy owulacji. U mężczyzn ma negatywny wpływ na jakość nasienia. Niewłaściwa masa zwiększa również ryzyko powikłań w trakcie ciąży i niekorzystnie wpłynąć na jej przebieg. Wskaźnikiem służącym do określania, czy nasza waga jest odpowiednia, jest BMI (indeks masy ciała).

3. Zadbajcie o prawidłowe odżywianie

W czasie przygotowania do ciąży należy przyjrzeć się swojej diecie. Właściwa, zbilansowana, zdrowa dieta powinna dostarczać organizmowi witamin, minerałów i składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Najważniejszymi produktami w zdrowej diecie są warzywa, owoce oraz produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo, makarony, płatki i kasze), które dostarczają wartościowych węglowodanów. Ważnym elementem diety są posiłki zawierające białko. Połowa białka powinna być pochodzenia roślinnego (fasola, bób), a połowa zwierzęcego (jajka, nabiał, mięso, ryby). Należy pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków, piciu przynajmniej 2 l wody każdego dnia oraz unikaniu słodyczy, napojów gazowanych, fast foodów i chipsów, które oprócz dostarczania „pustych kalorii” nie posiadają żadnej wartości odżywczej i prozdrowotnej.

4. Zrezygnujcie z wszelkich używek

Rzucenie palenia i zaprzestanie spożywania alkoholu to absolutna konieczność w okresie gdy planujemy ciążę oraz w trakcie jej trwania. Ma to kluczowe znaczenie ponieważ palenie tytoniu sprawia, że szansa na poczęcie zmniejsza się nawet o 30 % ! Zarówno nadmierne spożycie alkoholu jak i palenie papierosów mają wpływ na jakość nasienia jak i komórek jajowych. Mimo powszechnej opinii, że picie wina jest dozwolone, uważa się, że ilość alkoholu spożywanego w trakcie prób zajścia w ciążę powinna wynosić … zero. Kawa i herbata nie mają wpływu na poczęcie, jednak ze względu na zawartość kofeiny warto spożywać je w rozsądnych ilościach

5. Bądźcie aktywni fizycznie

Regularna aktywność fizyczna jest niezbędna dla zdrowia. Zwiększa wydolność organizmu, pomaga utrzymać prawidłowy poziom wagi oraz ciśnienia. Ma wpływ na właściwe działanie i wydzielanie hormonów. Jednak zarówno niedobór jak i nadmiar ruchu nie jest odpowiedni przy planowaniu potmostwa. Nadmierna aktywność może powodować np. zanik miesiączki. Dbajcie zatem o kondycję fizyczną w sposób umiarkowany i taki, który sprawia przyjemność. Warto wybrać rodzaj aktywności, który będzie mógł być kontynuowany w czasie ciąży (np. pływanie).

6. Odstaw antykoncepcję

Środki antykoncepcyjne hormonalne (tabletki, plastry, wkładka wewnątrzmaciczna) hamują owulację, jednak nie mają niekorzystnego wpływu na płodność. Jeżeli jesteś zdrowa po ich odstawieniu szansa na zapłodnienie isnieje już od pierwszego cyklu od ich odstawienia. Jednak mimo to, zaleca się zaprzestania stosowania hormonalej antykoncepcji na kilka miesięcy przed planowaną ciążą w celu uregulowania cyklu i gospodarki hormonalnej. W tym czasie należy zabezpieczać się prezerwatywą. Warto obserwować swój cykl, badać owulację np. za pomocą mikroskopu owulacyjnego DONNA. Znajomość własnego cyklu miesiączkowego pomoże w staraniach o dziecko.

7. Zażywaj kwas foliowy

Na trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę, a także przez pierwsze trzy miesiące jej trwania zażywaj kwas foliowy. Jego przyjmowanie jest niezbędne w celu zapobiegania wad układu nerwowego (tzw. wady cewy nerwowej) rozwijającego się płodu. Mimo, że kwas foliowy występuje naturalnie w produktach takich jak: szpinak, szparagi, dynia, mięso, bakłażany, zapotrzebowania na tę witaminę w czasie ciąży wzrasta kilkukrotnie. Zalecana dzienna dawka to 400 mikrogramów (0,4 mg). Kwas foliowy znajdziesz np.w FertilCare stworzonym dla przyszłych mam.

8. Uwolnijcie się od stresu

Nie da się wyeliminować całkowicie stresu z naszego życia, jednak warto pamiętać o sobie, aby planowanie i przygotowania do rodzicielstwa nie zdominowały Waszego życia, doprowadzając do dodatkowych napięć i niepokojów. Należy pamiętać o utrzymaniu bliskości i przyjaźni w związku poprzez zorganizowanie wspólnego czasu wolnego, wyjścia do kina, na spacer czy na kolację. Korzystne działanie na radzenie sobie ze stresem mają również techniki relaksacyjne, masaż lub joga. Najważniejsze jest, aby znaleźć czas dla siebie… i cieszyć się seksem!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>